Nyheter 2008
Julemøtet tirsdag 2.desember ble en trivelig kveld med sang og musikk, historisk kåseri, og ikke forglemme mat og drikke. Randi Skyllingstad imponerer med sin dikteriske evner. Se den originale årsmeldingen!
OlavSørensens innholdsrike kåseri handlet om arkeologiske utgravninger fra norsk jernalder i Modum og omegn. Det er funnet 60 gravhauger i Modum. Bare syv av disse kan kalles storhauger (diameter på over 25 meter). Man vet med sikkerhet om seks steder i Modum hvor det var utvinning av jern. Tre bygdeborger er funnet. Vil du finne mer om dette på Internett, kan du starte med å klikke på knappen LENKER og så på Terra Buskerud.

Historisk konsertprogram på Folkvang tirsdag 4. november (2008) kl 1900. Sysle blanda kor er 100 år!

Krøderbanen var tema på møtet på Folkvang tirsdag 7. oktober. Johan Valstad viste lysbilder og fortalte.
Her kan du komme inn på Krøderbanens hjemmeside.
I tillegg til Krøderbanen ble det også orientering om Olav Werner-minnet i Geithusparken av Tone Hiorth.
Les referatet!

Embretsfoss fabrikker
Nå er bygningene >revet. Bildene er tatt 23. aug. 2008.
Klikk på hvert bilde!

Bilde mangler Bilde mangler Bilde mangler

Her kan du se noe fra Embretsfoss historie.

Greven og annen båttrafikk var på programmet 19. august kl 1900 på Folkvang.

<Askertur
Søndag 10. august hadde laget en tur til Asker. Wermund har skrevet om turen. Klikk her!

Bilde mangler
Klikk på bildet!
Heggen
Lørdag 21. juni var vi samlet ved Heggen kirke der Jon Mamen fortalte om kirkegården. Her er referat av Wermund.

Mælum
Andreas Øvergaard holdt et interessant foredrag om Mælum 6. mai. Slår man opp på Mælum, Modum på Google, får man over 700 treff! Men her er det beste stedet. Der kan du lese en del av det som Andreas fortalte.

Rosthaug
I forbindelse med at vi den 6. mai skal til Mælum, finner dere her et utklipp om en nær nabo til Mælum, Rosthaug videregående skole. Utklippet er fra Drammens Tidende (2001?) og skrevet av Kristian Linnerud.

Møte 1. april
Det er ingen aprilsnarr- Modum Historielag har møte på Folkvang tirsdag 1.april kl 1900.

Temaet er Olav Werner, den i sin tid viden kjente sangeren fra Geithus og som det nå arbeides med å få på plass en byste av i parken i Geithus sentrum.
Ingar Hellerud vil fortelle om Olav Werner og spille kjente sanger med ham.
Alle vel møtt.
Wermund Skyllingstad
leder

Om Olav Werner på Lokalmusikk.no

Det ble en minnerik aften om Olav Werner på lagets møte 1. april. Jeg tror alle de 95 fremmøtte husker plater fra Ønskekonserten, enten det er hawaimusikk eller salmer som "Kom, kom, kom til den hvitmalte kirke".
Her kan du lese noen avisutklipp om Olav Werner.

PRESSEMELDING
Etter et godt besøkt årsmøte fortsetter Modum Historielag med månedlige møter på Folkvang i Geithus første tirsdag i måneden. 4.mars kl 1930 kommer Kristoffer Mørch og snakker om Kongsfoss Bruk. Kongsfoss Bruk er en av de mange bedriftene som gjennom tidene har ligget ved Kongsfossen like før Simoa renner ut i Drammenselva i et Åmot.(elve-møte).
Det var Kristoffer Mørchs oldefar som starta opp bedriften, og bestefaren videreførte den.
Etter at Drammenselva Papirfabrikker la ned produksjonen for 2 år sia, er det ikke mer igjen av en industri som mer enn noen annen satte sitte preg på Modum i 100 år. Kongsfoss Bruk var den første tremassefabrikken på Modum, grunnlagt i 1870. Tremassefabrikkene var forløpere for papirindustrien som kom allerede i samme tiår.
Dette er en viktig del av en viktig del av Modums historie, og alle er vel møtt på Folkvang!

Årsmøtet 2008
ble holdt 5. februar. Her er innbydelse og planer for året og årsmeldingen. Tillitsvalgte i historielaget er her.
Forfatteren Audun Knappen viste bilder og holdt et interessant foredrag om stedsnavn i Buskerud. Du kan lese om stedstavnene ved å klikke på Terra Buskerud bak knappen LENKER.

30-årsjubileet
på Folkvang 4. desember ble en flott markering med mye god mat, foredrag, sang og musikk. Odd Flattum fortalte humørfylt om utviklingen i Modum i perioden. Randi Skyllingstad hadde skrevet sang med hele 42 vers med egne illustrasjoner. Her fikk vi vite hva historielaget hadde gjort de siste 30 årene pluss mer fra Modums historie. Se sang og tegninger ved å klikke her.